SIVS keert bijna 165.000 euro uit

De Stichting Individuele Verzekeringsaanspraken Sjoa (SIVS) heeft vorig jaar 164.550 euro uitgekeerd aan 1.344 rechthebbenden. Vooral het aantal rechthebbenden betekent een fikse stijging ten opzichte van een jaar eerder toen uitkeringen aan 560 rechthebbenden zijn gedaan. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2019.

Uit het jaarverslag blijkt verder dat het aantal aanvragen iets is gestegen, van 532 in 2018 naar 591 in 2019. Eind vorig jaar is besloten dat de activiteiten van de stichting nog vijf jaar worden voortgezet, maar voorzitter Ernst Numann wijst er wel op dat er geen nieuwe aanvragen meer in behandeling worden genomen als er helemaal geen aanwijzingen zijn voor het bestaan van een polis. “Mensen hebben twintig jaar lang de tijd gehad en bovendien is in de praktijk gebleken dat deze aanvragen maar zelden tot een positief resultaat leiden, terwijl het werk zeer tijdrovend is.”

Onderzoek

In het afgelopen jaar heeft de stichting twee lijsten met 230 namen naar verzekeraars gestuurd voor nader onderzoek. In totaal heeft de stichting 739 aanvragen afgehandeld en ook dat is een fikse stijging ten opzichte van 2018 toen er 479 zijn afgehandeld. “We hebben in het afgelopen jaar prioriteit gegeven aan de aanvragen waarin gegevens over polis en/of verzekeraar zitten. Dat zien we terug in de cijfers”, aldus Numann, die benadrukt dat er soms wel honderd erfgenamen voor één kleine polis zijn.
De aanvragen zijn ingediend door 3.879 mensen die voornamelijk komen uit Nederland (zestig procent), Israël (zestien procent) en de Verenigde Staten (twaalf procent). Het aantal afgehandelde aanvragen staat nu op ruim 22.000, omgerekend zo’n 97 procent van het totaal.

In het kader van twintig jaar SIVS (en 75 jaar bevrijding) blikken we terug op het ontstaan en de ontwikkeling van de stichting. Wat is het belang van de stichting? Hoe kijken nabestaanden ernaar? Wat doen verzekeraars? En wie werken er eigenlijk bij de stichting? In de ’20 jaar SIVS’ komen alle betrokken partijen aan het woord. In deel 1 vertelt Ernst Numann zijn verhaal.